Strona główna > Programy > AutoMapa > [Informacja prasowa] AutoMapa podsumowuje wielkanocne święta na drogach
Kategorie
AutoMapa

[Informacja prasowa] AutoMapa podsumowuje wielkanocne święta na drogach

Czas świąt wielkanocnych od kilku już lat wiąże się z wyjazdami nie tylko do rodziny, ale również na kilkudniowy odpoczynek. Wolne dni, połączone z kilkoma dniami urlopu pozwalają na ucieczkę poza miasto. Tradycyjnie już – to również czas, w którym tworzą się największe korki.

Wyjazdy

Tegoroczny szczyt wyjazdowy rozłożył się na dwie tury.  Duży wpływ na to miała szkolna przerwa świąteczna, która w tym roku wypadała od 29.03 do 04.04. Dlatego wiele osób skorzystało z dodatkowego wolnego dnia i przedłużonego weekendu i zdecydowało się na wyjazd w czwartkowe popołudnie. Ci, którzy musieli jeszcze pozostać w pracy zdecydowali się na wyjazd wczesnym popołudniem w piątek – 30 marca 2018 r.

Tego dnia, pomiędzy godzinami 13 a 16 widać wyraźnie gwałtowny wzrost natężenia ruchu w badanych miastach przy jednoczesnym zwiększeniu czasów przejazdu w kierunku obrzeża miast. Warto również zauważyć nietypowe godziny szczytu komunikacyjnego, który zamiast typowych dwóch etapów, a więc porannego i popołudniowego, miał jeden – południowy. Tradycyjnie już odczuli to najbardziej mieszkańcy Warszawy i Katowic.

W stolicy ruch zaczął narastać około godziny 12:15, jednak od 13:30 do 15:30 mieliśmy prawdziwe godziny szczytu z Korkometrem sięgającym nawet 9 punktów. Od godziny 16 natężenie ruchu zaczęło w stolicy gwałtownie spadać i chwilę później ruch drogowy przypominał ten z popołudniowych godzin weekendowych. Pozostałe miasta miały również wyraźnie zaznaczone godziny południowego szczytu, jednak ruch rozkładał się znacznie bardziej równomiernie i w dłuższym czasie.

maxkorkometr-rano
Maksymalna wartość wskaźnika KORKOMETR – szczyt poranny

Powroty

Polacy skorzystali z faktu, że świąteczna przerwa w szkołach trwała do 4 kwietnia 2018 i w dużej części przedłużyli świąteczne ferie o jeden dzień. Według danych Korkometru kierowcy najczęściej wyruszali w podróż powrotną we wtorek pomiędzy godzinami 11 a 13 a dojeżdżali do swoich miast pomiędzy godzinami 15 a 17.

Warto jednak zauważyć, że ruch w miastach odbywał się zwykle dość płynnie, a rozłożone na cały dzień powroty spowodowały niezbyt duże zwiększenie ogólnego zakorkowania badanych miast.

Najbardziej fale powrotów odczuły Gdańsk i Katowice w których poranny szczyt komunikacyjny 3 kwietnia połączył się z falą wyjazdów z miast, a Korkometr osiągał poziom nawet 8 punktów. Rekordzistą tegorocznych świąt jest bez wątpienia jednak Kraków, gdzie Korkometr podczas popołudniowego szczytu 3 kwietnia 2018 r. wskazał wartość 11 punktów.

maxkorkometr-popołudnie
Maksymalna wartość wskaźnika KORKOMETR – szczyt popołudniowy

Korki na autostradach i drogach krajowych

Diametralnie inaczej wyglądała sytuacja 2 kwietnia 2018 r. na głównych drogach krajowych i autostradach. W ciągu całego dnia doszło do wielu zdarzeń drogowych, które w połączeniu z dużym natężeniem ruchu międzymiastowego powodowały często wielogodzinne korki i opóźnienia w podróżach Lista największych korków na drogach krajowych i autostradach:

KorekTrasaNajdłuższy czasNajwiększa długość
Jarostów >> Legnickie PoleA4168 min.17,6 km
Karwiany >> SośnicaA4158 min.14,1 km
Nowa Wieś Kącka >> SokolnikiA4103 min.11 km
BytomA188 min.1,5 km
Brzegi >> MnichówDK773 min.6,8 km
Poręba Kocęby >> TrzciankaDK863 min.7,4 km
Obwodnica TrójmiastaS659 min.8,2 km
Grabowa >> CzęstochowaDK156 min.7,2 km
Mnichów >> PodchojnyDK752 min.6,1 km
ŚwieckoA247 min.3,9 km
Złotniki >> MałuszówDK346 min.6,9 km
GarwolinS1744 min.0,7 km
Łochynia >> KościelecDK143 min.4,8 km
Jawor >> LegnicaDK341 min.7,9 km
Pucko >> Węzeł S3/142S341 min.3,5 km

Szczegółowe dane wskaźnika KORKOMETR dla badanych miast obrazujące natężenie ruchu przedstawiają się następująco:

WARSZAWA

Wykres 1
Wykres 1. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 2
Wykres 2. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 3
Wykres 3. Warszawa: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

GDAŃSK

Wykres 4
Wykres 4. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 5
Wykres 5. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 6
Wykres 6. Gdańsk: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

KATOWICE

Wykres 7
Wykres 7. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 8
Wykres 8. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 9
Wykres 9. Katowice: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

KRAKÓW

Wykres 10
Wykres 10. Kraków: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 11
Wykres 11. Kraków: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 12
Wykres 12. Krakow: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

ŁÓDŹ

Wykres 13
Wykres 13. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 14
Wykres 14. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 15
Wykres 15. Łódź: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

POZNAŃ

Wykres 16
Wykres 16. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 17
Wykres 17. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 18
Wykres 18. Poznań: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

WROCŁAW

Wykres 19
Wykres 19. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 29.03.2018
Wykres 20
Wykres 20. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 30.03.2018
Wykres 21
Wykres 21. Wrocław: Wartości wskaźnika KORKOMETR w dniu 03.04.2018

Korkometr to wskaźnik opracowany przez AutoMapę obrazujący poziom zakorkowania danego miasta i dróg wylotowych. 12-stopniowa skala, wzorowana na skali Beuaforta, pokazuje opóźnienie względem przejazdu tym samym odcinkiem drogi poza godzinami szczytu. Wartości korkometru prezentowane są w czterech grupach. Wskazania od 1 do 3 oznaczają, że w mieście nie ma utrudnień. Wynik 4 – 6 obrazuje występowanie niewielkich korków. Wartości od 7 do 9 sugerują znaczące utrudnienia w ruchu, a wskazanie powyżej 10 oznacza, że mamy do czynienia z ekstremalnymi korkami.

[Źródło: www.AutoMapa.pl]

Oceń wpis
[Maks.: 2 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.