Czas świąt wielkanocnych od kilku już lat wiąże się z wyjazdami nie tylko do rodziny, ale również na kilkudniowy odpoczynek. Wolne dni, połączone z kilkoma dniami urlopu pozwalają na ucieczkę poza miasto. Tradycyjnie już – to również czas, w którym tworzą się największe korki.
Wyjazdy
Tegoroczny szczyt wyjazdowy rozłożył się na dwie tury. Duży wpływ na to miała szkolna przerwa świąteczna, która w tym roku wypadała od 29.03 do 04.04. Dlatego wiele osób skorzystało z dodatkowego wolnego dnia i przedłużonego weekendu i zdecydowało się na wyjazd w czwartkowe popołudnie. Ci, którzy musieli jeszcze pozostać w pracy zdecydowali się na wyjazd wczesnym popołudniem w piątek – 30 marca 2018 r.
Tego dnia, pomiędzy godzinami 13 a 16 widać wyraźnie gwałtowny wzrost natężenia ruchu w badanych miastach przy jednoczesnym zwiększeniu czasów przejazdu w kierunku obrzeża miast. Warto również zauważyć nietypowe godziny szczytu komunikacyjnego, który zamiast typowych dwóch etapów, a więc porannego i popołudniowego, miał jeden – południowy. Tradycyjnie już odczuli to najbardziej mieszkańcy Warszawy i Katowic.
W stolicy ruch zaczął narastać około godziny 12:15, jednak od 13:30 do 15:30 mieliśmy prawdziwe godziny szczytu z Korkometrem sięgającym nawet 9 punktów. Od godziny 16 natężenie ruchu zaczęło w stolicy gwałtownie spadać i chwilę później ruch drogowy przypominał ten z popołudniowych godzin weekendowych. Pozostałe miasta miały również wyraźnie zaznaczone godziny południowego szczytu, jednak ruch rozkładał się znacznie bardziej równomiernie i w dłuższym czasie.
Powroty
Polacy skorzystali z faktu, że świąteczna przerwa w szkołach trwała do 4 kwietnia 2018 i w dużej części przedłużyli świąteczne ferie o jeden dzień. Według danych Korkometru kierowcy najczęściej wyruszali w podróż powrotną we wtorek pomiędzy godzinami 11 a 13 a dojeżdżali do swoich miast pomiędzy godzinami 15 a 17.
Warto jednak zauważyć, że ruch w miastach odbywał się zwykle dość płynnie, a rozłożone na cały dzień powroty spowodowały niezbyt duże zwiększenie ogólnego zakorkowania badanych miast.
Najbardziej fale powrotów odczuły Gdańsk i Katowice w których poranny szczyt komunikacyjny 3 kwietnia połączył się z falą wyjazdów z miast, a Korkometr osiągał poziom nawet 8 punktów. Rekordzistą tegorocznych świąt jest bez wątpienia jednak Kraków, gdzie Korkometr podczas popołudniowego szczytu 3 kwietnia 2018 r. wskazał wartość 11 punktów.
Korki na autostradach i drogach krajowych
Diametralnie inaczej wyglądała sytuacja 2 kwietnia 2018 r. na głównych drogach krajowych i autostradach. W ciągu całego dnia doszło do wielu zdarzeń drogowych, które w połączeniu z dużym natężeniem ruchu międzymiastowego powodowały często wielogodzinne korki i opóźnienia w podróżach Lista największych korków na drogach krajowych i autostradach:
Korek | Trasa | Najdłuższy czas | Największa długość |
Jarostów >> Legnickie Pole | A4 | 168 min. | 17,6 km |
Karwiany >> Sośnica | A4 | 158 min. | 14,1 km |
Nowa Wieś Kącka >> Sokolniki | A4 | 103 min. | 11 km |
Bytom | A1 | 88 min. | 1,5 km |
Brzegi >> Mnichów | DK7 | 73 min. | 6,8 km |
Poręba Kocęby >> Trzcianka | DK8 | 63 min. | 7,4 km |
Obwodnica Trójmiasta | S6 | 59 min. | 8,2 km |
Grabowa >> Częstochowa | DK1 | 56 min. | 7,2 km |
Mnichów >> Podchojny | DK7 | 52 min. | 6,1 km |
Świecko | A2 | 47 min. | 3,9 km |
Złotniki >> Małuszów | DK3 | 46 min. | 6,9 km |
Garwolin | S17 | 44 min. | 0,7 km |
Łochynia >> Kościelec | DK1 | 43 min. | 4,8 km |
Jawor >> Legnica | DK3 | 41 min. | 7,9 km |
Pucko >> Węzeł S3/142 | S3 | 41 min. | 3,5 km |
Szczegółowe dane wskaźnika KORKOMETR dla badanych miast obrazujące natężenie ruchu przedstawiają się następująco:
WARSZAWA
GDAŃSK
KATOWICE
KRAKÓW
ŁÓDŹ
POZNAŃ
WROCŁAW
Korkometr to wskaźnik opracowany przez AutoMapę obrazujący poziom zakorkowania danego miasta i dróg wylotowych. 12-stopniowa skala, wzorowana na skali Beuaforta, pokazuje opóźnienie względem przejazdu tym samym odcinkiem drogi poza godzinami szczytu. Wartości korkometru prezentowane są w czterech grupach. Wskazania od 1 do 3 oznaczają, że w mieście nie ma utrudnień. Wynik 4 – 6 obrazuje występowanie niewielkich korków. Wartości od 7 do 9 sugerują znaczące utrudnienia w ruchu, a wskazanie powyżej 10 oznacza, że mamy do czynienia z ekstremalnymi korkami.
[Źródło: www.AutoMapa.pl]