Testując Huawei U8815 (Ascend G 300) zauważyłem, że raz na jakiś czas zmienia się tak jakby tryb pracy tego urządzenia, co powoduje różne błędy nie tylko w zewnętrznych aplikacjach, ale również w samym systemie.
Problem polega na tym, że po twardym resecie, urządzenie raz potrafi uruchomić się z domyślną lokalizacją, czyli English (United States), a za drugim razem z polską lokalizacją.
W pierwszym trybie przy pierwszym uruchomieniu należy ręcznie wybrać język, następnie można skonfigurować sieć WiFi, a później zalogować się na swoje konto Google lub założyć nowe. Jest to jak najbardziej logiczne – logowanie do konta następuje po skonfigurowaniu sieci.
W drugim przypadku, urządzenie automatycznie ustawia lokalizacje, w tym język polski, ale w kolejnym kroku można zalogować się do posiadanego konta Google, albo założyć nowe konto. Jak to zrobić, jak urządzenie nie ma dostępu do Internetu, ponieważ nie było okna z konfiguracją sieci WiFi? Już z przyzwyczajenia przy logowaniu się do Google wpisuję login i jeden znak w haśle. Robię to dlatego, ponieważ i tak dostanę błąd połączenia, a hasło nie zostanie zapamiętane. Po błędzie połączenia mam możliwość połączenia się z Internetem za pomocą WiFi. Jeżeli połączę się z siecią i szybko zacznę wpisywać hasło to system potrafi postawić fokus w polu z loginem, zaznaczając cały tekst, więc po wprowadzeniu pierwszego znaku, myśląc, że wpisuje się hasło, to co wpisaliśmy w loginie zostaje skasowane i należy wpisać ponownie. Dlatego, po połączeniu się z siecią i przejściu do okna logowania warto chwilę poczekać, albo upewnić się, że kursor stoi w polu do wprowadzania hasła.
Innym problemem, który może wystąpić w przypadku drugiego trybu i dotyczy zainstalowanego oprogramowania jest to, że mogą nie pojawiać się okienka z informacjami w przypadku, kiedy ma pojawić się kilka takich okienek. Być może dlatego po pierwszym uruchomieniu przed oknem logowania, nie pojawia się okno konfiguracji WiFi.
Powodem wyżej występujących problemów tak naprawdę jest błahostka, tzn. zależy to od tego, czy do urządzenia włożona jest karta SIM, czy nie. Pierwszy przypadek występuje, jeżeli w urządzeniu nie ma karty SIM, natomiast drugi po jej włożeniu. Wygląda na to, że urządzenie automatycznie znajduje lokalizację po karcie SIM, co prowadzi do pojawienia się wymienionych błędów.
Ten sprzęt domyślnie posiada system Android w wersji 2.3.6. Nie mam dostępnego innego urządzenia z tym systemem, więc nie jestem w stanie stwierdzić, czy ten problem dotyczy tego sprzętu, czy zainstalowanego w nim systemu. Niestety jak to z Androidem bywa, urządzenie nie dostało aktualizacji systemu. Można zainstalować nieoficjalne firmware-y, ale jaki jest sens kupowania urządzenia z systemem, w którym nie są poprawiane błędy?