We wpisie Jakich elementów mapy brakuje mi w AutoMapie? napisałem, że brakuje mi dobrego narzędzia do zgłaszania błędów mapy. Co prawda można skorzystać z funkcji raportowania błędów, ale nie jest to zbytnio rozbudowane narzędzie. Poprawki do mapy można również zgłaszać przy pomocy POI, oznaczając dane miejsce jako odpowiednia kategoria podkategorii Uzupełnienie mapy. Takie POI można zgłaszać przez serwis Miplo.pl lub dodając punkty w AutoMapie i synchronizując je z Miplo. Opcja synchronizacji z Miplo dostępna jest w AutoMapie dla systemu Windows oraz iOS.
Dostępny mechanizm zgłaszania błędów mapy jako POI można rozbudować i połączyć z funkcją AutoRadaru, dzięki czemu poprawki można by było zgłaszać na bieżąco. Jak to widzę? W trakcie nawigowania, po kliknięciu ikony z ograniczeniem prędkości zostałoby wyświetlone menu z listą elementów mapy, które można dodać lub zaktualizować, w przypadku, gdy dane są błędne. Natomiast w momencie, gdy na danym odcinku drogi by nie było wbudowanego ograniczenia prędkości, to powinna zostać wyświetlona ikona z przyciskiem +.
W głównym menu dostępne elementy zostałyby odpowiednio pogrupowane, ponieważ wiele z nich podzielonych jest na poszczególne podkategorie, np. Ograniczenie prędkości. Natomiast elementy, które nie zawierają podkategorii, od razu by wysyłały propozycję zmiany.
Główne kategorie mogłyby być ułożone według częstotliwości używania lub podzielone na kategorie odpowiedzialne za aktualizację danych mapowych i spełniających funkcję AutoRadaru. Jednak najlepszym rozwiązaniem by była możliwość zarządzania położeniem tych elementów, żeby każdy mógł je ustawić według własnych upodobań.
Do listy głównych kategorii mogłyby zostać użyte takie elementy, jak:
- Ograniczenie prędkości;
- Ograniczenie prędkości 10 km/h;
- Ograniczenie prędkości 20 km/h;
- Ograniczenie prędkości 30 km/h;
- Ograniczenie prędkości 40 km/h;
- Ograniczenie prędkości 50 km/h;
- Ograniczenie prędkości 60 km/h;
- Ograniczenie prędkości 70 km/h;
- Ograniczenie prędkości 80 km/h;
- Ograniczenie prędkości 90 km/h;
- Ograniczenie prędkości 100 km/h;
- Ograniczenie prędkości 110 km/h;
- Ograniczenie prędkości 120 km/h;
- Ograniczenie prędkości 130 km/h;
- Ograniczenie prędkości 140 km/h;
- Teren zabudowany;
- Teren zabudowany;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 10 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 20 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 30 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 40 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 50 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 60 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 70 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 80 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 90 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 100 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 110 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 120 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 130 km/h;
- Teren zabudowany i Ograniczenie prędkości 140 km/h;
- Droga wewnętrzna;
- Zakaz ruchu;
- Ograniczenie wysokości;
- 2m i niższy;
- 2.5m i niższy;
- 2.8m i niższy;
- 3.5m i niższy;
- 3.8m i niższy;
- 4m i niższy;
- 4.5m i niższy;
- Ograniczenie szerokości;
- Ograniczenie długości;
- Ograniczenie długości 6m;
- Ograniczenie długości 7m;
- Ograniczenie długości 8m;
- Ograniczenie długości 10m;
- Ograniczenie długości 12m;
- Samochody ciężarowe – Zakaz wjazdu;
- Ograniczenie ciężaru;
- Ograniczenie ciężaru 2.5t;
- Ograniczenie ciężaru 3.5t;
- Ograniczenie ciężaru 4t;
- Ograniczenie ciężaru 5t;
- Ograniczenie ciężaru 6t;
- Ograniczenie ciężaru 7t;
- Ograniczenie ciężaru 8t;
- Ograniczenie ciężaru 9t;
- Ograniczenie ciężaru 10t;
- Ograniczenie ciężaru 12t;
- Ograniczenie ciężaru 14t;
- Ograniczenie ciężaru 15t;
- Ograniczenie ciężaru 16t;
- Ograniczenie ciężaru 18t;
- Ograniczenie ciężaru 20t;
- Ograniczenie ciężaru 24t;
- Ograniczenie ciężaru 30t;
- Bezdroża;
- Nieistniejąca droga;
- Sygnalizacja świetlna;
- Fotoradar stacjonarny;
- 30 km/h;
- 40 km/h;
- 50 km/h;
- 60 km/h;
- 70 km/h;
- 80 km/h;
- 90 km/h;
- 100 km/h;
- 110 km/h;
- 120 km/h;
- 130 km/h;
- Fotoradar odcinkowy;
- Początek pomiaru;
- Koniec pomiaru;
- Radar, Kontrola;
- Inspekcja Transportu Drogowego;
- Fotoradar przenośny;
- Radiowóz z kamerą;
- Wypadek;
- Kamera wielofunkcyjna.
Poniżej prezentuję ilustracje podkategorii elementów, które mogłyby posłużyć jako funkcja aktualizacji danych mapowych z poziomu AutoMapy.
Oczywiście lista elementów do aktualizacji byłaby wcześniej ustalona, ale można by było ją powiększać o dodatkowe elementy, aby mapa była dokładniejsza. Mam tu na myśli dodawanie śladu GPS, na którego podstawie tworzone by były nowe drogi, czy też możliwość zmiany kategorii wybranego odcinka.
Dobrym rozwinięciem tej funkcjonalności by była możliwość aktualizacji tych zmian wraz z usługą LiveDrive! lub przynajmniej SmartRoutes.
Mechanizm aktualizacji danych mapowych, na podstawie kategorii, powinien odróżnić, czy informacja dotyczy odcinka drogi, czy konkretnego miejsca. Chodzi o to, że ograniczenie prędkości może być na pewnym odcinku drogi, natomiast fotoradar stacjonarny w konkretnym punkcie.
Na przykładzie AutoMapy dla systemu iOS, menu aktualizacji danych mapowych można by było wywołać podczas przeglądania mapy. Wystarczyłoby kliknąć odcinek drogi do aktualizacji, następnie dymek z jego opisem, a tam przycisk Zapisz i opcję Uzupełnienie mapy, jeżeli tak by została nazwana.
Sugestię przesłałem już do producenta AutoMapy, więc pozostaje czekać na jego reakcję.