Przygody z przywracaniem systemu w DELL Inspiron 5000 Series

Kilka dni temu sąsiad zapytał mnie, czy naprawiłbym mu laptopa, ponieważ po ostatniej aktualizacji systemu Windows 10 i próbie zalogowania się do systemu pojawiają się błędy związane z załadowaniem plików. Laptop podczas aktualizacji prawdopodobnie został wyłączony lub uśpiony, więc pewnie przez to powstał ten problem. Zaciekawiła mnie ta sprawa, więc postanowiłem zobaczyć, co da się z tym fantem zrobić i gdy wróciłem z pracy, w moje ręce trafił Dell Inspiron 500 Series.

Uruchomiłem komputer i faktycznie po automatycznym zalogowaniu się do systemu (logowanie bez hasła), pojawił się pasek systemowy wraz z podstawowymi ikonami na pulpicie, ale tapeta była czarna. Do tego wyświetlały się komunikaty o braku niektórych plików systemowych, choć po późniejszym sprawdzeniu okazało się, że te pliki są dostępne w podanej lokalizacji.

Systemowy pasek zadań nie reagował, a uruchomienie wielu systemowych narzędzi powodowało wyświetlanie komunikatów o braku dostępu do nich. Niektóre aplikacje jak systemowy Eksplorator plików po próbie uruchomienia przez kombinację klawiszy Win+E nie włączał się i nie był wyświetlany komunikat, dlaczego nie chce się uruchomić. Działało za to narzędzie Uruchamianie (Win+R), którym można było uruchomić Wiersz poleceń (cmd.exe), czy nawet Konfiguracja systemu (msconfig.exe).

W narzędziu Konfiguracja systemu okazało się, że do wyboru są trzy systemy do uruchomienia:

  • Windows 10 (C:\Windows) : Bieżący system operacyjny; Domyślny system operacyjny
  • Windows Rollback (\Windows)
  • Windows 10 (C:\Windows)

Próba uruchomienia systemu z ostatniej pozycji (Windows 10 (C:\Windows)) nie rozwiązywała problemu. Efekt był taki sam jak w przypadku domyślnej, pierwszej pozycji. Natomiast próba uruchomienia systemu Windows Rollback po ponownym uruchomieniu komputera kończyła się na załadowaniu narzędzi do odzyskiwania systemu, ale z tych narzędzi postanowiłem skorzystać w dalszych krokach, jeżeli podstawowe operacje nie rozwiążą problemu. W narzędziach odzyskiwania systemu wybrałem opcje Użyj innego systemu operacyjnego i tu z listy kliknąłem pierwszą pozycję, czyli Windows 10. Ta pozycja byłą oznaczona jako domyślna.

Wybierz domyślny system operacyjny
Wybierz domyślny system operacyjny

Przy pomocy MSConfig próbowałem również uruchomić system w trybie awaryjnym, ale wynik był negatywny.

Pomyślałem, że może utworzenie nowego konta rozwiązałoby problem, ponieważ wtedy system spróbowałby utworzyć pliki użytkownika od nowa. W związku z tym przy pomocy skrótu klawiszowego Win+R otworzyłem narzędzie Uruchamianie, a w nim Wiersz poleceń w trybie administratora, gdzie wpisałem komendę net user franek /add, gdzie „franek” to nazwa użytkownika. Następnie wylogowałem się i spróbowałem zalogować na drugie konto. Niestety to się nie powiodło, nie chciał utworzyć się profil nowego użytkownika.

Będąc w oknie Uruchamianie, Wiersz poleceń w trybie administratora można uruchomić, wpisując cmd i wykonując kombinację klawiszy CTRL+SHIFT+ENTER.

Trochę lepiej było po aktywacji konta Administratora, co można zrobić przy pomocy polecenia net user administrator /active:yes, opisywanym w artykule Jak włączyć konto administratora w Windows Vista Home Premium?. Lepiej pod tym względem, że mogłem zalogować się na to konto i przy jego pomocy dalej próbować uratować system.

Kolejnym krokiem było przeskanowanie dysku w celu sprawdzenia, czy nie zawiera błędów. Przy pomocy skrótu klawiszowego Win+R otworzyłem narzędzie Uruchamianie, a w nim Wiersz poleceń. W Wierszu poleceń użyłem komendy chkdsk /f. Niestety i ten krok nie przyczynił się do poprawnego uruchomienia systemu.

Postanowiłem przeskanować pliki systemowe w celu sprawdzenia, czy nie są uszkodzone. W związku z tym uruchomiłem Wiersz poleceń. W konsoli wpisałem polecenie sfc /scannow i po wykonaniu operacji otrzymałem komunikat:

Funkcja Ochrona zasobów systemu Windows nie znalazła naruszeń integralności.

Na wszelki wypadek po przeskanowaniu systemu uruchomiłem ponownie komputer, z nadzieją, że mimo tego błąd został naprawiony, ale niestety problem nadal występował.

Następny krok to próba użycia narzędzia do usuwania błędów usługi Windows Update (DISM). Wpisałem więc polecenie DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth i po wykonaniu operacji ponownie uruchomiłem komputer.

Tym razem coś się zmieniło. Po „uruchomieniu” systemu na pulpicie nie pojawiły się ikony oraz pasek zadań. Co gorsza, przestały działać skróty klawiszowe, więc z poziomu systemu nic już nie mogłem zrobić. Nawet spróbować uruchomić narzędzia do odzyskiwania systemu.

Ta operacja spowodowała, że musiałem skorzystać z bardziej radykalnych środków, zaczynając od próby przywrócenia systemowych plików. Za nim rozpocząłem ten proces, przy pomocy Linuksa (Manjaro) wrzuconego na pendrive-a, ze wbudowanego dysku skopiowałem ważne pliki na dysk zewnętrzny, aby zrobić kopię bezpieczeństwa. Lenistwo nie pozwoliło mi na zabawę poleceniami typu copy w systemowym Wierszu poleceń. Wolałem przerzucić pliki w trybie graficznym.

Gdy zrobiłem kopię plików, uruchomiłem płytę instalacyjną z systemem Windows 10. Aby to zrobić do odtwarzacza DVD, należy włożyć płytę instalacyjną, ponownie uruchomić komputer i zaraz po starcie należy kliknąć klawisz F12 w celu włączenia narzędzia do wyboru urządzenia, z którego system ma zostać uruchomiony. W przypadku innych komputerów do uruchomienia tego narzędzia może być wymagany inny klawisz.

Menu UEFI
Menu UEFI

Wybrałem uruchomienie z płyty, które w przypadku Dell Inspiron 500 Series oznaczone jest jako UEFI: PLDS DVD+/-RW DU-8A5LH. Następnie potwierdziłem chęć uruchomienia instalatora, klikając dowolny klawisz, gdy wyświetlił się komunikat: Press any key to boot from CD or DVD.

Zatwierdzanie uruchamiania instalatora Windows
Zatwierdzanie uruchamiania instalatora Windows

Wybrałem opcję Napraw komputer, gdy uruchomił się instalator. Po wyświetleniu się dostępnych narzędzi kliknąłem Rozwiąż problemy, Opcje zaawansowane a następnie Naprawa podczas uruchamiania. To narzędzie podczas próby diagnozowania wyświetliło komunikat o wystąpieniu błędu i braku możliwości naprawy.

Zainstaluj teraz
Zainstaluj teraz
Wybierz opcję - Rozwiąż problemy
Wybierz opcję – Rozwiąż problemy
Rozwiąż problemy
Rozwiąż problemy
Opcje zaawansowane
Opcje zaawansowane

Narzędzie naprawy systemu można również uruchomić po 2-3 krotnym ponownym resecie systemu podczas jego ładowania. System wtedy uznaje, że jest problem z systemem i włącza tryb awaryjny.

Następne narzędzie to Przywracanie systemu. Opcja ta umożliwia przywrócenie systemu z zapisanego wcześniej punktu przywracania. Niestety właściciel laptopa takiego punktu nie utworzył, więc nie było z czego przywracać systemu.

Opcja Odzyskanie obrazu systemu również nie wchodziła w grę, ponieważ nie miałem obrazu do przywrócenia. Wróciłem do poprzedniego okna i spróbowałem skorzystać z opcji Odśwież komputer, która podobnie jak kolejna, Resetuj ustawienia, nie zadziałała. Dla obu opcji pojawił się błąd o niepodłączonym dysku, więc postanowiłem użyć systemu przywracania, o którym pisałem wcześniej. W związku z tym w pierwszym oknie wybrałem opcję Użyj innego systemu operacyjnego i z listy wybrałem Windows Rollback.

Wybierz system operacyjny
Wybierz system operacyjny

Komputer ponownie uruchomiłem i po informacji o diagnozowaniu problemu z systemem wyświetlił się komunikat:

Odzyskiwanie

Komputer/urządzenie wymaga naprawy

Wymagane urządzenie jest niepodłączone lub niedostępne.

Kod błędu: 0xc000000f

Użyj narzędzi odzyskiwania. Jeśli nie masz żadnych nośników instalacyjnych (takich jak dyski lub urządzenia USB), skontaktuj się z administratorem komputera lub producentem komputera/urządzenia.

Naciśnij klawisz Enter w celu ponownej próby

Naciśnij F1, aby wejść w Środowisko odzyskiwania systemu

Naciśnij klawisz F8, aby uzyskać dostęp do ustawień uruchamiania

Naciśnij klawisz Esc w celu przejścia do ustawień programowania układowego UEFI

Naciśnij klawisz F9 w celu użycia innego systemu operacyjnego

Z tej listy interesowała mnie druga pozycja, więc kliknąłem klawisz F1.

Odzyskiwanie
Odzyskiwanie

Oczywiście diagnozowanie systemu i powyższy komunikat miały miejsce również podczas pierwszej i następnej próby uruchomienia systemu Windows Rollback.

W Środowisku uruchomienia systemu kliknąłem Rozwiąż problemy, a następnie wybrałem Resetuj ustawienia do stanu początkowego. Próbę naprawienia systemu rozpocząłem od opcji Zachowaj moje pliki, co zakończyło się wyświetleniem komunikatu o wystąpieniu błędu i proces został przerwany. Wybrałem więc drugą pozycję, Usuń wszystko. Ta operacja również się nie powiodła. Pozostało mi tylko skorzystanie z opcji fabrycznego przywrócenia systemu, Factory Image Restore, mając nadzieję, że partycja Recovery nie jest uszkodzona.

Rozwiąż problemy
Rozwiąż problemy
Resetuj ustawienia do stanu początkowego
Resetuj ustawienia do stanu początkowego

Kliknięcie Factory Image Restore spowodowało rozpoczęcie procesu przywracania systemu do fabrycznego stanu. Myślicie, że to rozwiązało problem? Jeżeli tak, to niestety jesteście w błędzie. Fabryczne przywracanie systemu zakończyło się fiaskiem jak wcześniejsze próby.

Po kilkunastu minutach procesu fabrycznego przywracania systemu komputer ponownie uruchomił się i próbował załadować się system. W końcu po kilku minutach pojawiło się okienko z komunikatem:

System Windows nie może ukończyć instalacji w trybie awaryjnym. Aby kontynuować instalowanie systemu Windows, uruchom ponownie komputer.
System Windows nie może ukończyć instalacji
System Windows nie może ukończyć instalacji

Pod tym komunikatem dostępny był tylko przycisk OK. Po jego kliknięciu problem się powtarzał, więc stwierdziłem, że może wystąpił jakiś błąd podczas instalacji i spróbuje skorzystać ponownie z opcji Factory Image Restore. Ta próba również nie zakończyła się sukcesem.

W internecie zacząłem szukać informacji na temat tego komunikatu, ale nic poza sugestią przywrócenia systemu z dysku naprawy nie znalazłem. Ta opcja odpadała, bo zwykłe przywrócenie nie działało.

Byłem przekonany, że pozostało mi tylko zainstalowanie systemu z płyty od nowa, ale wtedy mógłby być problem z aktywacją systemu, ponieważ nie zawsze klucz produktu zgodny jest z daną wersją instalatora. Tak, już spotkałem się z takim przypadkiem. Wtedy dopiero po kilku dniach jeden z techników firmy Microsoft wyjaśnił, dlaczego klucz może nie pasować do systemu, który posiadam.

W końcu wpadłem na jeszcze jeden pomysł. Spróbowałem zmienić wersję systemu operacyjnego z poziomu narzędzia odzyskiwania systemu i sprawdzić, co się stanie. W związku z tym ponownie uruchomiłem komputer i przy pomocy klawisza F12 wszedłem w menu z wyborem urządzenia do uruchomienia systemu. Tutaj wybrałem ładowanie systemu z płyty DVD, gdzie był instalator Windows 10.

Po uruchomieniu się instalatora wybrałem opcję Napraw. Następnie kliknąłem Użyj innego systemu operacyjnego i z listy wybrałem trzecią pozycję, Windows 10. Ponownie uruchomiłem komputer. Okazało się, że tym razem proces instalacji systemu przeszedł dalej. Pozostało tylko dokończyć proces instalacji i zmienić domyślny system operacyjny, aby nie pojawiał się komunikat o trybie awaryjnym.

Zainstaluj teraz
Zainstaluj teraz
Wybierz opcję - Rozwiąż problemy
Wybierz opcję – Rozwiąż problemy
Wybierz system operacyjny
Wybierz system operacyjny

Domyślny system operacyjny zmieniłem, odpalając narzędzie odzyskiwania systemu z płyty. W tym narzędziu wybrałem opcję Użyj innego systemu operacyjnego, następnie Zmień ustawienia domyślne oraz Wybierz domyślny system operacyjny. W tym menu wybrałem ostatnią pozycję, czyli tę, dzięki której mogłem dokończyć proces instalacji systemu Windows.

Opcje
Opcje
Wybierz domyślny system operacyjny
Wybierz domyślny system operacyjny

Uff… Niezłych kilka godzin spędzonych przy próbie odzyskania systemu zakończyły się sukcesem. W końcu.

To był twardy orzech do zgryzienia, ale się udało. Pozostało tylko przywrócić pliki i zaktualizować system, co również zajęło kilka godzin. Sąsiad był zadowolony, gdy odbierał ten sprzęt, więc i ja się cieszę. Firmie Dell można pogratulować za ten intuicyjnie wykonany mechanizm odzyskiwania systemu w laptopie Dell Inspiron 500 Series. Brawo!

[Głosów:4    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.